streda 14. decembra 2022

Učíme sa inovatívne

 V rámci projektu Učíme sa inovatívne som mala za cieľ zvýšiť vedomosti žiakov, ich vzdelávanie i výchovu v rámci školy i mimo nej, zvýšiť ich kvalifikáciu a gramotnosť.

Oboznámiť žiakov i rôznymi vzdelávacími štýlmi, doučiť ich základné i rozširujúce učivo. Zvýšiť ich motiváciu o vzdelávanie i ich rodičov, aby sa zaujímali o ich činnosť a výsledky.
Počas projektu sa mi podarilo pracovať s homogénnou skupinou žiakov z rómskej osady v Ľubici, ktorí navštevujú ZŠ Ľubica. Boli to žiaci vo veku od 6, 7 rokov do 14,15 rokov. Najdlhšie som pracovala so žiakmi v skupine I.B, II.B, III.B triedy. Podarilo sa mi naučiť ich písať, počítať a čítať v rámci predpísaného učiva. Ani jeden žiak z triedy nepotrebuje integráciu kvôli poruchám učenia, každý jeden žiak, ktorý sa zúčastnil projektu ovláda slovenskú abecedu, hlásky a ich rozdelenie, učí sa vybrané slová , ráta do 100, učí sa malú násobilku, pozná počtové operácie, číta plynule a ticho, vie rozprávať a opísať príbeh, dej. Ovláda pravidlá správania v prírode, na výletoch, v autobuse, vie sa vyjadrovať, požiadať o informácie. So žiakmi sme sa zúčastnili mnohých aktivít, ktoré nás spojili. Prepojili učivo v škole a samotný život. Ukázali im aj iný život, príležitosti a to nielen v rómskej osade. Mohli porovnávať, zapojiť sa do rôznych súťaží, prezentovať sa na verejnosti, získali nové skúsenosti a zručnosti.
Konkrétne zo 16 žiakov, ktorí pravidelne pracovali v projekte, 8 žiakov spĺňa všetky predpoklady zvládnutia učiva v primárnom vzdelávaní, vedia bez problémov čítať, písať a počítať. Ich výsledky sa zlepšili. 8 žiakov postupuje pomaly ,ale aj aktivity v projekte im pomáhajú a rozvíjajú ich znalosti a vedomosti. Naučili sa prejavovať, nehanbiť sa a pracovať na sebe. Tí, ktorí vôbec neovládali abecedu, čítanie, začali splývavo čítať, naučili sa postup pri násobení a delení. Pracujú na sebe a majú záujem o dobré výsledky. Samotná účasť v tomto projekte pomohla aj mne samej pri mojej práci. Zúčastnila som sa viacerých kurzov,  dielní a školení, webinárov na rozvoj mojej kvalifikácie  , praxe. Mohla som využiť pomôcky, učebné texty, materiál, ktoré sa zakúpili z projektu.  Bola by som rada, keby sme mohli takto postupovať a pracovať i naďalej.    

PaedDr. Eva Raffajová