piatok 14. apríla 2023
Vyhodnotenie projektu Ministerstvo školstva, vedy , výskumu a športu SR Európsky fond regionálneho rozvoja
Učíme sa inovatívne
Na projekte sme začali pracovať v novembri 2020 – bola sťažená situácia z dôvodu vyhlásenia pandémie. Pracovať začali 4 lektori, ktorí pracovali on-line. Po uvoľňovaní situácie začali pracovať ďalší lektori. Počet pedagogických zamestnancov, ktorí pracovali ako lektori bolo 17. Pripravovali aktivity pre svojich žiakov v rámci zlepšenia zručnosti a zvyšovania gramotnosti zamerané na zvýšenie matematických, prírodovedných, environmentálnych, technických, jazykových a IKT zručností a finančnej gramotnosti. Počet aktivít v projekte – 1240. Počet informačných aktivít – 6. Počet škôl zapojených do projektu – 6 : ZŠ Ľubica, ZŠ Poprad Jarná, ZŠ Krížová Ves, ZŠ Jánovce, ZŠ Žakovce, ZŠ Rudňany. Počet školiacich aktivít pre pedagogických zamestnancov – 6: Etwinning a jeho výhody pre inovatívneho učiteľa, Práca s programom canva , Ako učiť finančnú gramotnosť , Workshop Hlava plná nápadov a on-line kurz – tvorivé dielne, Tvorivé dielne v Košiciach realizované v roku 2022, Tvorivé dielne v Košiciach realizované v roku 2023.Z projektu boli financované: učebné pomôcky – pracovné zošity podľa výberu lektorov, prezenčné materiály, technické pomôcky, interaktívne divadlo. Lektori pracovali so žiakmi aj v exteriéri – pripravovali a realizovali výlety za históriou, turistické vychádzky k poznávanie prírody, exkurzie do knižníc, múzeí, galérií, divadiel, botanických a zoologických záhrad. Zrealizované boli 2 súťaže pre žiakov – v maľovaní, kreslení, grafike, fotografií. Hodnotenie súťaží prebehlo v januári 2022 a februári 2023. OZ Zvonkohra pripravilo pre lektorov slávnostné ukončenie projektu – 9.2.2023. Z hodnotenia lektorov: Učitelia zisťujú počas bežných hodín a zaznamenávajú zlepšenie po stránke odbúrania blokov z predchádzajúceho strachu čítania pred celou triedou. Žiaci sa v rámci projektu Učíme sa inovatívne stretávali sa po vyučovaní a čas bol venovaný upevneniu učiva, ktoré nestihli, alebo nepochopili počas vyučovania. Projekt bol prínosom aj tým, že sme získali nový materiál – Hravé pracovné zošity na podporu učenia a tvorivosti. Naučili sa základným pravidlám spolupráce v skupine, rešpektovať práva druhých, na vyučovaní boli aktívnejší. Zlepšovali študijné výsledky. Najväčším kladom je to, že všetci sa naučili čítať a počítať. Pracovali s kartičkami, kockami, s tabletmi, tvorili projekt, zábavnými úlohami, detskými časopismi, interaktívnymi cvičenia sa zlepšovali v čítaní a počítaní. Vzdelávacia časť bola zameraná na upevnenie poznatkov. V práci boli žiaci svedomití a usilovní. Rozvoj zručností bol zameraní na rozvoj fantázie, obratnosti, poznávania, spolupatričnosti a socializácie. Prebiehalo to buď hravou formou, vedomostnou súťažou, tvorbou projektu, pravidelným testovaním sa na počítači v programe ALF, alebo zlepšovaním čitateľskej gramotnosti. Boli to žiaci, ktorí sú zo sociálne znevýhodneného prostredia a tu zlyháva motivácia a pomoc zo strany rodiny. To, aby sa takíto žiaci vzdelávali, potrebujú veľa trpezlivosti, sily, pravidelného opakovania a správneho vzoru. Na hodinách sme si hlavne zopakovali učivo a doučili sa to, čomu žiaci nerozumeli, alebo mali s učivom problém. Žiaci v primárnom vzdelávaní sa počas tohto vzdelávania zlepšili v čítaní, písaní aj matematike, každý žiak nadobudol zručnosti, ktoré mu robili problémy. Hravou formou, pomocou kartičiek, počítača si zlepšovali zručnosti vo vzdelávaní. V prvom rade tento projekt zlepšil atmosféru v triede a prispel k lepšiemu fungovaniu interpersonálnych vzťahov. Žiaci mali možnosť kreatívne prejaviť svoje vlohy a talent, zlepšili si zručnosti v anglickom jazyku. Ako najväčší prínos tohto projektu považujeme fakt, že dal priestor venovať sa aj žiakom s poruchami učenia, ktoré sa v priebehu projektu markantne eliminovali a slabý žiak mal možnosť napredovať rovnakým tempom so svojimi rovesníkmi. Učiteľom to dalo viac priestoru venovať sa takýmto žiakom a vidieť ich zlepšenie v priebehu normálnych hodín. Ďalšou prioritou, ktorú projekt naplnil, bolo vziať ich na spoločenské aktivity a vychádzky do prírody, čo už aj v priebehu COVIDu zabudli a tak budovať ich imunitu a pohybovú zdatnosť. Malo by byť viac takýchto projektov, ktoré dávajú flexibilitu aktivít, aby nadväzovali na potreby vyučovania počas roka a vedeli aktuálne reagovať na potreby žiakov. U žiakov sa výrazne zlepšila slovná zásoba, na hodinách reagovali pohotovejšie a vytvorili si pozitívny vzťah k učeniu sa cudzieho jazyka. Pomocou projektu zdokonaľujeme inovatívne metódy a prístupy na hodinách matematiky. Využitie metód brainstormingu, problémové vyučovanie, kooperatívne vyučovanie, didaktické hry a využitie IKT. Projekt nám ukázal, že pri využití moderných technológií vo výučbe stúpa motivácia, angažovanosť žiakov v jednotlivých úlohách, čo malo za dôsledok zvýšenia vedomostí a zručností u žiakov, ktorý boli v projekte aktívne zapojení. V projekte sme využili tieto metódy a formy vzdelávania: Kahoot, Quzizz, Active inspire, skupinová práca (výučbové kartičky, projekty, využitie internetu ako zdroj geografických údajov. Poďakovania niektorých lektorov: Ďakujem za tento projekt, že pomocou tohto projektu som mohla pomôcť deťom vo vzdelávaní. (Mgr. Anna Andrášová) Celkovo hodnotím projekt ako úspešný a nápomocný hlavne žiakom, ktorí pochádzajú z MRK. (Mgr. Antónia Rovderová) Určite do budúcna by som si želala, aby projekt pokračoval, pretože je to jediný projekt, v ktorom sme sa mohli realizovať.. Projekt OZ Zvonkohra Učíme sa inovatívne bol prínosom vo všetkých oblastiach rozvoja osobnosti žiakov, nielen pre žiakov, ale aj pre učiteľov. (Mgr. Lenka Čech Budzová) Určite by som sa do podobného projektu zapojila znova. (Mgr. Mária Danišovská)
štvrtok 9. marca 2023
streda 8. februára 2023
Čo je STEM škola?
STEM škola je definovaná ako škola s jasnou STEM stratégiou, ktorá sa vyznačuje rôznymi kľúčovými prvkami a kritériami.
Táto definícia je výsledkom správy o európskych školách STEM , ktorá vychádza z rozsiahleho prehľadu literatúry a dôkladného konzultačného procesu so štyrmi skupinami kľúčových zainteresovaných strán v oblasti vzdelávania vedy, techniky, inžinierstva a matematiky ( STEM ). Týmito kľúčovými zainteresovanými stranami sú školy, učitelia STEM, ministerstvá školstva a STEM Industries.
Kritériá správy pre „ školy STEM “ identifikujú kľúčové oblasti, ktoré môžu pomôcť školám napredovať a mať jasnejšiu stratégiu pre vzdelávanie STEM. Kľúčové oblasti sa týkajú najmä vyučovania, učebných osnov, hodnotenia, zamestnancov, vedenia školy, sociálnych väzieb školy a infraštruktúry školy.
sobota 28. januára 2023
Informačné aktivity v roku 2022
ZŠ
Žakovce
Informačné stretnutie v ZŠ Žakovce, ktoré sa
konalo v mesiaci jún, kde sme žiakov a rodičov informovali
o plánovaných aktivitách, ktoré máme v pláne realizovať počas
mesiacov júl a august. Zisťovali sme záujem u rodičov aj u detí. Rodičia, ktorí
mali záujem podpísali súhlas a boli hneď informovaní s podmienkami aktivít.
Informačné stretnutie bolo spojené so spoločným čítaní
v obecnej knižnici, kde čítali rodičia deťom a deti rodičom. Pri
tejto príležitosti boli predvedené nové zakúpené knihy, pre deti aj dospelých.
Účasť prítomných je zaevidovaná v prezenčnej listine.
ZŠ Ľubica
V mesiaci november sa uskutočnilo Informačné
stretnutie v ZŠ Ľubica a jej okolí, kde sme žiakov a rodičov
informovali o plánovaných aktivitách, ktoré máme v pláne realizovať
počas nastávajúcich mesiacov. Zisťovali sme záujem u rodičov aj u detí. Ich názor ako
účasť v projekte deťom pomohla a tak sme získavali spätnú väzbu na
naše aktivity.
Informačné stretnutie bolo spojené so spoločnou
exkurziou v regióne, kde deti predviedli rodičom ich prezentačné
a vedomostné znalosti, ktoré získali aj počas aktivít v projekte
v rámci prírodovedných a vlastivedných predmetov.
Účasť prítomných je zaevidovaná v prezenčnej listine.
streda 14. decembra 2022
Aktivity v projekte Učíme sa inovatívne
ZŠ Janovce
Rozvoj pamäte, pozornosti, poznávacích
schopnosti, vnímania, rozvoj komunikačných schopností . Čítanie detských
časopisov - rozširovať slovnú zásobu, vedieť sa orientovať v texte, rozvíjať
čítanie s porozumením, pomocou ilustrácie uhádnuť hádanku.
- Podstatné mená - žiaci si zábavnou formou zopakovali rod a číslo podstatných mien.
- Čítanie s porozumením - Danka a Janka - žiaci si prečítali krátky text a odpovedali na otázky, ktoré súviseli s literárnou ukážkou.
- Spodobovanie, vety podľa obsahu a melódia viet - so žiakmi sme si zopakovali delenie spoluhlások - znelé a neznelé. Spoločne sme určovali, kde v slovách dochádza
- k spodobovaniu.
Vychádzky do okolia obce boli zamerané na pozorovanie
a opis zmien počasia. Pri vyučovaní v prírode sme opakovali súhvezdia,
planéty aj matematické rovnice.
Asertívna a efektívna
komunikácia – vedieť pracovať s textom, rozoznať asertívnu komunikáciu od
efektívnej, vedieť rozdiely, využiť v praxi. Spodobovanie spoluhlások – práca s
pracovným listom, vyhľadávanie správnych odpovedí a práca s textom. Zopakovať
si znelé a neznelé spoluhlásky. Interpunkcia – interpunkčné znamienka, doplniť vhodné interpunkčné znamienka do
textu v pracovnom zošite. Určiť správnu melódiu vety či ide o stúpavú, alebo
klesavú. Encyklopédia zvierat -práca s textom, vyhľadávať odborné slová,
archaizmy, neologizmy práca v skupinách, vedieť zapamätať si základné informácie.
Písanie veľkých písmen, písanie čiarok – práca s textom. Vedieť vyhľadať
všeobecné a vlastné podstatné mená.
Počas októbrových aktivít sa žiaci venovali kreatívnym
aktivitám a zdokonaľovali sa v čítaní anglickej literatúry. Tvorili jednoduché
básničky s jesennou tematikou a spoločne si vytvorili plagát s básňami.
Spoločne sme oslávili sviatky všetkých zosnulých a
Halloween tvorbou kreatívnych masiek a dekorácií.
Nezabudli sme ani na outdorové aktivity a boli sme sa
spoločne poprechádzať po historickom centre Spišskej Soboty. Zachytené momenty
sú na tomtolinku:https://drive.google.com/drive/folders/1vzi3Au1x5nrRwAUOfFtK2Re0XMpeGwUy?usp=sharing
Na tomto linku je video z pokusu výroby faraónového
hada https://youtu.be/L288c02Q8Ng
- ako sme čarovali – Poprad
ZŠ Jarná
Počas novembra sme sa venovali STEM vzdelávaniu na
škole a počas projektových hodín sme robili zábavné pokusy s chémiou a učili
sme sa o prírode s odborníkom.
Boli sme aj na výlete v Smokovci, kde sme mali možnosť
navštíviť ľadový dom a učiť sa o architektúre a stavaní chrámov v Jeruzaleme s
náboženskou tematikou
ZŠ
Krížová Ves
Využívanie
rôznych foriem, metód a pomôcok aby sme žiakom umožnili lepšie zapamätanie
si učiva a zároveň motivácia k vzdelávaniu sa seba samého. Tieto
aktivity pomáhajú žiakom lepšie sa orientovať v učive a nám učiteľom
dávajú možnosť kreativity a inovatívnosti
vo
vzdelávaní sa našich žiakov.
ZŠ
Ľubica
V Mesiaci
október sme využili slnečné počasie na práca so žiakmi v exteriéri, vyučovania
v
prírode, návšteva skanzenu v Pribyline. Vzdelávanie pomocou názorných ukážok,
environmentálna výchova, pozorovanie zvierat, následná maľba a prepájanie so
vzdelávaním.
Opakovanie samohlások A,
E, I, O, u, U, osvojiť si písanie malých
a veľkých tvarov písmen, dodržiavať veľkosť a správny tvar v riadku. Pripísať
písaný tvar k tlačenému písmenu,
didaktickými hrami dopísať písmeno k obrázku, písať dĺžne nad samohlásky.
Didaktická hra: Všetko spí, Prišla k nám teta z Ameriky, Hádž loptičku a povedz
slovo...
Aktivity v projekte Učíme sa inovatívne
V mesiaci august pracovali lektori so žiakmi prevážne v exteriéri, kde im pripravili zaujímavé aktivity. Do činnosti v tomto mesiaci sa zapojili Základné školy - Ľubica, Poprad, Žakovce.
Zážitkovým učením si žiaci zopakovali učivo
z vlastivedy, prírodovedy, biológie, histórie aj geografie. Lektori sa snažili motivovať k učeniu
rôznymi formami práce aj spôsobmi, využitím mobilných aplikácií, či tvorivými
činnosťami v exteriéri či interiéri.
V mesiaci september začali lektori pracovať
v školách a motivovať žiakov k učeniu nie len prácou
v zošitoch, ale aj hrovými aktivitami.
ZŠ Žakovce
Aktivity so žiakmi v mesiaci august
boli prevádzané v exteriéri aj v interiéri obecnej knižnice v Žakovciach, kde
prebiehali tvorivé dielne, žiaci si vyrobili obrázky, zvieratá z rôznych
materiálov. V exteriéri pozorovali vtáctvo v okolí obce, vychádzka bola ku
rozhliadni a žiaci pozorovali vtákov s ďalekohľadmi. Jeden deň sme venovali
historickému mestu Kežmarok, kde poznávali žiaci historické pamiatky a
navštívili Kežmarský hrad. Všetky tieto aktivity neboli len zábavne, ale aj
poučné a v deťoch zanechávali veľký zážitok.
Na prvých hodinách sa
žiaci oboznámili s novými učebnicami, čo sa v tomto šk. roku budú učiť.
Zopakovali sme spolu číselný rad do 100 sčítanie, odčítanie, číselný rad a správne čítanie čísel. Pracovali sme na
interaktívnej tabuli, využívali sme počítadla a žiaci pracovali samostatne.
Hravou formou sme zopakovali násobilku kde starší žiaci súťažili kto prvý
vypočíta príklady. Čítali sme krátke úryvky z kníh ktoré máme v triede a
prepisovali text. Zdokonalili sa v čítaní viacslabičných slov a v čítaní so
správnou intonáciou. Žiaci Zahrali sme
si spoločne hru dostihy a sazky, kde sa žiaci učili vnímať hodnotu peňazí a
pracovať s nimi.
- Úvodná hodina - opakovanie, konverzácia v anglickom jazyku, hrať didaktické hry na interaktívnej tabuli (pexeso, dopĺňať písmená do slov, tvoriť slová)
- Určitý a neurčitý člen - rozlišovať, opakovanie osobných a privlastňovacích zámen, ich správne používanie a dopĺňanie do viet
- Abeceda a hláskovanie - precvičovať, skladať slová, vety, hrať anglickú spoločenskú hru zameranú na komunikáciu v skupine
- Formálna a neformálna komunikácia - rozlišovať pozdravy tvoriť jednoduché dialógy, riešiť zašifrované úlohy v pracovnom liste
- Technológie a zariadenia - opakovať a precvičovať slovnú zásobu, hrať hry na interaktívnej tabuli (pexeso, osemsmerovka)
- Žiaci si prehlbujú svoje vedomosti najmä z anglického jazyka. Poznatky z hodín si fixujú prostredníctvom inovatívnych metód, zároveň zlepšujú svoje schopnosti pri práci s IKT. Hodiny prebiehajú najmä hravou formou, učíme sa komunikovať navzájom, zlepšujú sa sociálne vzťahy v triede.
- Opakovanie anglických slovíčok
Čítanie detských kníh - zábavné dotvárať príbeh, rozširovať slovnú zásobu, čítať s porozumením. Hravé písmenká - priraďovať slová k obrázkom, utvárať nové slová z rozhádzaných písmen, vyhľadávať určené hlásky a písmená - písmenkové pexeso . Matematické hry na upevňovanie sčítania a odčítania v číselnom obore do 20 bez prechodu desiatky - interaktívne cvičenia na tabletoch, pyramídy, pexesá - precvičovať sčítanie a odčítanie. Číselný vláčik - precvičovať usporiadania číselného radu, porovnávať čísla. Námetová hra V obchode na rozvoj finančnej gramotnosti, sčítať a odčítať do 20.
Mesiac september bol zmeraný prevažne na opakovanie učiva, kde sme preberali: Počtové operácie s prirodzenými číslami - násobiť, deliť, poznať algoritmus delenia viacciferných čísel, vykonať skúšku správnosti počtovej operácie. Tieto úlohy žiaci riešili samostatne, tak, aby boli pripravení k hodnoteniu. V opakovaní geometrie sme sa zamerali na trojuholník, štvorec, obdĺžnik - museli vedieť vypočíta obvod a obsah štvorca, obdĺžnika a trojuholníka. Opakovali sme taktiež premena jednotiek dĺžky - premieňať základné jednotky a zaokrúhľovanie čísel. Tieto aktivity žiakom pomáhajú pre lepšie pochopenie matematických operácií, kedy si môžu neustále opakovať a riešiť rôzne matematické úlohy.
V skupine pracujem
so žiakmi, ktorí neustále potrebujú opakovať učivo a vysvetľovať, aby
pochopili zadanie.
ZŠ Ľubica
V určenom termíne v mesiaci august sme sa zúčastnili exkurzie - výletu do Tatranskej Lomnice, kde sme so žiakmi navštívili Botanickú záhradu a potom múzeum TANAP. Do Tatranskej Lomnice sme cestovali autobusom. Aktivita prebehla podľa plánu, ciele boli splnené. Strávili sme pekný deň v prírode a poznali nové miesta a informácie.
Vyučovanie v prírode -
poznávanie fauny a
flóry v
okolí Vysokých Tatier,
ktoré nás obklopujú
V mesiaci september sme
začali pracovať so žiakmi skupinovou
činnosťou v rámci doučovania a vzdelávania v oblasti primárneho vzdelávania v
základnej škole. Opakovanie učiva z
druhého ročníka. Hláska, písmeno, abeceda. Slabičné slová, rozlišovacie
znamienka. Odčítanie a sčítanie do 100.
Vymenovať
číselný rad od 0 do 100. Doplniť znamienka <, >, =
V slovenskom
jazyku sme si zopakovali veľké a
malé písmená abecedy.
Zoraďovať
písmená podľa abecedy a abecedného radu. Podčiarkovať veľké písmená.
Vyučovanie
v exteriéri pokračovalo aj v mesiaci september, kedy sme spoločne so
žiakmi navštívili Ľubovniansky hrad.
ZŠ
Poprad Jarná
Počas aktivít v mesiaci
august sme sa venovali outdorovým aktivitám zameraným na plávanie
ktorého úlohou bolo nájsť
šifru zakódovanú pri drevených sochách v Kvetnici.
Žiaci si prehĺbili vedomosti o faune a flóre nášho kraja a zapojili sa svojou odpoveďou aj do súťaže. Počas posledného stretnutia mali možnosť oboznámiť sa s históriou mesta a jeho častí v hľadaní pokladu /geocashky/ v uliciach mesta.
September sme sa snažili správne skombinovať outdoorové aktivity s aktivitami v interiéri. Boli sme na poznávacom výlete v Tatrách, kde sme pozorovali živočíchy a prírodu, ako sa pripravujú na jeseň.
Spojili sme to s
prechádzkou na čerstvom vzduch. Žiaci mali možnosť dozvedieť sa viac o živote
ropuchy v jej prirodzenom prostredí a potrebné informácie hľadali na internete.
Venovali sa aj vypracovaniu plagátu, ktorý zachytil tieto základné informácie.
Na rozvoj jazykových zručností sme pozerali anglický film „Neobyčajná tvár“.
Žiaci mali možnosť zlepšiť si posluch v anglickom jazyku. Taktiež si vytvárali
„LapBook“ ako pomôcku pre ich vzdelávanie v cudzom jazyku.