streda 18. decembra 2024
pondelok 25. novembra 2024
Projekt Edukačné aktivity zamerané na vzdelávanie detí, mládeže a dospelých prostredníctvom kultúrnoosvetových aktivít, ktorý finančne podporil Fond na podporu umenia.
sobota 2. novembra 2024
Projekt Edukačné aktivity zamerané na vzdelávanie detí, mládeže a dospelých prostredníctvom kultúrnoosvetových aktivít, ktorý finančne podporil Fond na podporu umenia.
Kultúrno-osvetová činnosť
predstavuje špecifickú oblasť, ktorej špecifikom je široká obsahová škála
aktivít zameraná na rôzne cieľové skupiny.
V projekte
„Tradičná regionálna kultúra“ sme
pracovali s rôznymi vekovými skupinami.
Svoju činnosť sme
realizovali ako záujmové voľno časové aktivity, kde skupiny účastníkom
prijímali, osvojovali, tvorili a týmto spôsobom sa aktívne podieľali na
tvorbe a upevňovaní kultúrnych hodnôt v regióne Spiš.
Medzi najúspešnejšie
aktivity, ktoré sme v rámci projektu pripravili, boli tvorivé dielne,
exkurzie, výlety, stretnutia so zaujímavými ľuďmi z regiónu, oboznamovanie
sa s kultúrou pomocou literatúry, rozhovormi, spevom a pod.
Workshop spojený
s exkurziou pod názvom „Vkus a estetické cítenie“ boli prítomní oboznámení s tvorbou a výrobou krojov, na čo sa prikladal dôraz pri ich
tvorení, čo bolo podstatné pri vyšívaní ornamentov, aké farby sa využívali.
Mládež si mohla vyskúšať tvoriť ornamenty. Pri tejto akcií sme využili možnosť
zúčastniť sa návštevy múzea v Kežmarku, kde práve prebiehala výstava pod
názvom Nemci na Spiši. Tam sme sa oboznámili s dobovým oblečením, zvykmi
a s mnohými zaujímavosťami minulosti tohto mesta.
Táto akcia bola ukončená
výstavou prác žiakov aj krojovaných bábik, ktoré nám zapožičali členky Únie
žien v Kežmarku, ktoré nám priblížili kroje z okolia. Ženy sa samé
rozhovorili o minulosti, boli to zaujímavé príbehy, ktoré oživili túto časť a zaujali aj mladšiu
generáciu.
Oživením tejto akcie bolo vystúpenie členiek
amatérskej ľudovej ženskej skupiny Zvonárka, ktorá nám predviedla ľudové
piesne regiónu.
V rámci tvorivých
dielni sme pracovali s najmladšou vekovou skupinou v spolupráci
s rodinou, kde sme tvorili z rôzneho prírodné a spotrebného
materiálu. Pri tejto aktivite sa cieľová skupina oboznámila s tradičnými
remeslami, ako bolo hrnčiarstvo, košikárstvo, vyšívanie ...Deti s pomocou
dospelých pracovali s rôznym materiálom – vlna, papier, látka, hlina,
šúpolie. Mali možnosť vyskúšať si rôzne techniky prác s predloženým
materiálom.
V téme „Sociologické
chápanie kultúry“ sme pripravili aktivitu pod názvom „Kniha ako dôkaz“ kde sme
využili publikáciu Čím žila slovenská rodina od Kataríny Nádaskej.
Cieľom tohto workshopu
bolo priblížiť regionálne zvyky a kultúru v regióne.
V rámci tejto
aktivity bola oslovená staršia generácia a rodiny, ktoré udržiavajú zvyky
a tradície počas rôznych sviatkov ako sú Vianoce, Veľká noc, zvyky
svadobné a pod. Prítomní sa rozhovorili čo zo zvykov zostalo, čo sa
vytratilo, čo sa zmenilo na základe vývoja spoločnosti. Mladšia generácia si
vypočula zaujímavé príhody a príbehy z minulosti. Aktívne sa zapájali
do rozprávania a rozhovorov svojimi otázkami.
Takýmito a podobnými
aktivitami sme nasmerovali pozornosť, dostupnosť a ponúkli širokému
spektru skupín obyvateľstva na kultúrne a záujmové vyžitie života
v lokalite. Takto sme chceli poukázať na to, že kultúra je stále živá,
mení sa a vyvíja. Je potrebné sa o ňu starať pre potešenie človeka aj
pre budúcnosť. Vyrastá z toho, čo už
niekto urobil, vymyslel a nám odovzdal dôležité posolstvo. Kultúru
tvoríme aktivitami, účasťou, tvorbou, kreativitou, šírením, odovzdávaním.
Treba dodať, že kultúra
to nie je len divadlo, film, spev či tanec. Kultúra, to sú naše tradície
v rôznom poňatí.
Čo dodať na záver.
Položme si otázku. „Vedeli by sme bez kultúry žiť?“
Bc. Dagmar Rusnáková
Občianske združenie Zvonkohra počas niekoľkých týždňov mohla zaujať rôznymi aktivitami, ktoré sa prevažne sústreďovali na umenie. Projekt podporený Fondom pre umenie.
Občianske združenie Zvonkohra počas
niekoľkých týždňov mohlo zaujať rôznymi aktivitami, ktoré sa prevažne
sústreďovali na umenie. V priebehu niekoľkých týždňov sme sa mohli zúčastniť
pestrých prednášok, tvorivých dielní a tematických výletov, ktoré nás postupne
viedli na cestu sebapoznania a hlbšieho pochopenia umeleckého sveta. Celý
projekt som vnímal ako cestu za niečím novým a obohacujúcim. Preto môžem
povedať, že výsledok prekonal všetky moje očakávania.
Prednášky, ktoré boli súčasťou projektu,
sa dotýkali nielen histórie umenia, ale aj jeho hlbšieho významu a spôsobov,
akými umenie môže ovplyvniť spoločnosť či jednotlivca. Diskutovali sme o
rôznych umeleckých obdobiach a výtvarných smeroch, o slávnych dielach, ale aj o
menej známych, no nemenej fascinujúcich umeleckých prácach. Pre mňa osobne to
znamenalo veľa a niektoré diela, ktoré som dovtedy len povrchne poznal, som
vďaka týmto prednáškam pochopil z inej perspektívy a začal som na ne nazerať
úplne inak. Či už by sme hovorili o príbehoch za obrazmi, význam farieb,
tvarov a symbolov, to všetko nám postupne ukázalo, že umenie nie je len o
estetike, ale často o hlbokých myšlienkach a emóciách.
Jednou z najzaujímavejších súčastí projektu
boli výlety a exkurzie na historické miesta. Tie priniesli celému zážitku
nový rozmer. Vidieť umenie naživo, pred sebou, vo veľkých formátoch a vo
prirodzenom svetle, je niečo úplne iné ako listovať v knihách alebo si ich
prezerať v online sfére. Všetky tieto miesta boli presiaknuté atmosférou
kreativity, a hoci sme tam boli len ako návštevníci, každý si z nich odniesol
niečo špeciálne. Okrem umenia samotného boli tieto výlety skvelou príležitosťou
spoznať ľudí s podobnými záujmami, vymeniť si dojmy, názory a diskutovať o
dojmoch z jednotlivých diel.
Tvorivé dielne boli pre mňa obrovským
zážitkom. Možno ešte viac ako samotné prednášky či exkurzie, pretože som si
mohol priamo vyskúšať niektoré umelecké techniky a zistiť, aké náročné a
zároveň napĺňajúce je tvoriť vlastnými rukami. Po dlhom čase som sa pustil do
maľby a kresby a skúšal som rôzne techniky, ktoré som predtým nikdy nepoznal.
Na dielňach sme mali k dispozícii rozličné materiály, či už štetce, farby,
hlinu, pastelky, a každý z nás sa mohol ponoriť do vlastného sveta tvorby. Aj
keď moje diela možno neboli na pohľad dokonalé, každá tvorivá chvíľa pre mňa
znamenala krok k osobnému sebavyjadreniu a posilneniu vlastnej kreativity.
Zistil som, že umenie nemusí byť len výsledok, ktorý hodnotia iní, ale dôležitá
je samotná cesta tvorby, možnosť vyjadriť sa, skúmať a slobodne experimentovať.
Okrem samotného umenia som si však z tohto
projektu odniesol aj nové priateľstvá. Vznikla tu komunita ľudí, kde sa každý
cítil vítaný a prijatý, a práve toto bolo jedným z najväčších obohatení celej
akcie. Stretol som množstvo ľudí rôzneho veku a skúseností, s ktorými nás
spojila spoločná vášeň pre umenie. Spoločne sme sa smiali, diskutovali, delili
sa o vlastné pohľady a inšpirácie. Táto atmosféra vzájomného porozumenia a
podpory vytvorila silné putá, ktoré zostanú aj po skončení projektu.
Po tejto skúsenosti sa na umenie pozerám
úplne inak – vidím ho nielen ako formu vyjadrenia, ale aj ako spôsob
sebapoznania a objavovania sveta okolo nás. Umenie dokáže byť nevyčerpateľným
zdrojom inšpirácie a obohatenia pre každého, bez ohľadu na to, či ste v ňom
zbehlí, alebo len objavujete jeho čaro. Tento projekt mi priniesol nielen nové
vedomosti a skúsenosti, ale najmä mi ukázal, aké dôležité je mať vo svojom
živote niečo, čo nás inšpiruje, poháňa a dodáva nám radosť. Úprimne dúfam, že
podobné podujatia budú v našom meste pokračovať a ponúknu ďalším ľuďom
príležitosť zažiť to, čo som zažil ja.
utorok 1. októbra 2024
Následné meranie Učíme sa inovatívne, vyhodnotenie
Projekt:
Učíme sa inovatívne
Hodnotenie projektu s odstupom:
Zámerom
predkladaného projektu bolo vytvorenie podmienok pre cieľovú skupinu,
ktoré umožnia zlepšiť školskú úspešnosť žiakov vrátane žiakov
so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Cieľovou skupinou sú -
žiaci základných škôl vrátane žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími
potrebami (ďalej aj „ŠVVP“);- pedagogickí a odborní zamestnanci základných
škôl v zmysle platnej legislatívy .Projektom sme podporili rozvoj ich
schopnosti efektívne sa učiť a zároveň formou učiteľskej starostlivosti pôsobiť na zlepšovanie ich študijných
výsledkov, ich chápanie špecifických tém, ktoré v rámci štandardnej
časovej dotácie v rámci formálneho vzdelávania nedokážu dostatočne
efektívne "spracovať", čo následne spôsobuje neefektívne
zvládanie závislých oblastí (učivo) daného predmetu či medzipredmetových
závislostí.
Projekt vytvoril
podmienky aj pre rozvoj bádateľských zručnosti, nadobúdanie vedomostí
a zručností prostredníctvom skúmania mimo školského vzdelávacieho
systému a to najmä prostredníctvom individuálneho prístupu
k jednotlivcom alebo menším skupinám študentov / žiakov, ktorým sa lektori v rámci projektu venovali.
Kľúčovým faktorom v školstve a v systéme vzdelávania je (žiakov)
motivujúci a tvorivý učiteľ / lektor. Predkladaný projekt vychádzal
zo spolupráce s pedagogickými zamestnancami pôsobiacimi v základných
školách, obsah projektu venoval pozornosť aj ich motivácií v podobe
nadobúdania nových zručností či kompetencií. V tejto súvislosti mal časť spolupracujúcich lektorov (v
ostatnom čase pedagogických zamestnancov) možnosť zúčastniť sa kurzov
či školení, ktoré sú investíciou jednak pre ich samých, ale tiež
investíciou zúročovanou v rámci
ďalšej spolupráce, no pozitívne dopady sa prirodzene preniesli aj
do bežnej práce s deťmi v rámci formálneho vzdelávania
v základnej škole.
Okrem vytvorenia podmienok bol využitý projekt aj
pre motiváciu učiteľov zapájať sa do mimoškolských aktivít a to
formou poskytnutia im možnosti absolvovania kurzu či vzdelávania, avšak
výberom takého, ktoré umožní plniť svoje
poslanie lepšie a efektívnejšie. Základná škola je tesne prepojená
s materskou školou, hlavne v predelementárnej pedagogike, ktorá
nadväzuje na elementárne - primárne vzdelávanie. Je dôležité
vedieť žiakom pomôcť aj pri prechode žiakom z materskej školy
do základných škôl a tiež pri príprave napríklad zápisu
do 1. ročníka, v spolupráci s ďalšími aktivitami, ktoré sú
vhodné a potrebné v primárnom vzdelávaní a základnej škole.
Aj napriek tomu, že projekt Učíme inovatívne sme
ukončili, pedagogickí zamestnanci v školách v ktorých prebiehal,
využívajú aj naďalej metódy, ktoré
v rámci vzdelávania žiakov sa osvedčili. Projekt bol prínosom nie len
pre žiakov, ale aj pre učiteľov, s ktorými i naďalej ako OZ Zvonkohra
spolupracujeme.
Prikladáme aj pár fotiek, ktoré nám poslali, ako pracujú
v školách, aby sprostredkovali žiakom čo najviac informácií, využívajú
učitelia rôzne formy a metódy pri svojej práci; viď. fotodokumentáciu
nedeľa 29. septembra 2024
utorok 13. augusta 2024
pondelok 5. augusta 2024
Aktivity v projekte Edukačné aktivity zamerané na vzdelávanie detí, mládeže a dospelých prostredníctvom kultúrno-osvetových aktivít. Podujatie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
8.7.2024
od 16°° - do 19°°
Sociologické
chápanie kultúry
Cieľ:
Priblížiť regionálne zvyky a kultúru dospelým, mládeže
a deťom v oblasti Spiša pomocou literatúry, rozhovorov, prípadne
ukážkou prác.
Cieľová skupina:
Mládež a dospelí, predpokladaný počet zúčastnených na
worskhope 30
Obsah vzdelávania:
Dať možnosť staršej generácii pripomenúť si aké zvyky
a život bol kedysi, čo zo zvykov zostalo, čo sa vytratilo alebo zmenilo na
základe vývoja spoločnosti. Pri tejto príležitosti bola oslovená p. Uhlárova,
ktorá udržiava v rodine tradičné zvyky.
Pomocou knihy, ktorú napísala Katarína Nádaská „Čím žila
slovenská rodina.“ Porovnať zvyky pri
narodení dieťaťa a tradičné zvyky, svadobné.
Metódy vzdelávania:
Rozhovory staršej generácie, predstavenie publikácie. „Čím
žila slovenská rodina“, čítanie z knihy
Túto aktivitu organizovala lektorka Rusnáková Dagmar,
oslovená bola p. Uhlárová, ktorá v obci Žakovce v rámci rodiny
udržiava zvyky svadobné, veľkonočné.
25. 6. 2024 a 26. 6. 2024
Od 15°° - do 19°°
Tradičná a regionálna kultúra,
tvorivé dielne
Cieľ:
Využitie prírodného aj odpadového materiálu na výzdobu
interiéru alebo len tak pre zábavu.
Cieľová skupina:
Rodičia s deťmi.
Počet - 30 účastníkov
Obsah vzdelávania:
Tvorba predmetov z prírodného a odpadového materiálu.
Čítaním detskej literatúry predstaviť deťom tradície
a remeslá, ako boli hrnčiarstvo, vyšívanie, paličkovanie, košikárstvo a
pod.
Na základe čítania si deti s rodičmi tvorili predmety
z pripraveného materiálu, papier, hlina.
Metódy vzdelávania:
Čítanie z kníh, predstavenie materiálov, rozhovory
a vysvetlenie postupov pri práci, praktická časť.
Lektori/realizačný tím vzdelávacej aktivity:
Rusnáková Dagmar, Alexandra Raffajová
15.7.2024
od 14°° - do 18°°
Vkus
a estetické cítenie, workshop
Cieľ:
Ľudová slovesnosť v literatúre aj vo výtvarnom umení
Cieľová skupina:
Študenti a dospelí
Obsah vzdelávania:
Pri tvorbe ľudovej slovesnosti osloviť učiteľov. Ako si
predstavuje ľudovú slovesnosť mladšia generácia.
Tvorba ornamentov, výzdoba krojov. Kroje v regiónoch.
Exkurzie do múzeí.
Počet prítomných – 25
Metódy vzdelávania:
Praktická časť – maľovanie, kreslenie, workshopy, exkurzie
Lektori/realizačný tím vzdelávacej aktivity:
Oslovení učitelia pod záštitou a lektorkou Rusnákovou
Dagmar a Alexandrou Raffajovou
Pri tejto akcii sme využili možnosť návštevy múzea
v Kežmarku, kde práve prebiehala
výstava pod názvom Nemci na Spiši.
Účastníci tejto akcie, ktoré sa pravidelne zúčastňujú týchto workhopov,
mali možnosť prezrieť si dobové
oblečenie, zvyky a mnoho iných zaujímavostí z minulosti v meste Kežmarok.
Táto akcia bola ukončená výstavou prác žiakov aj krojovaných bábik, ktoré nám zapožičali členky Únie žien v Kežmarku, ktoré nám priblížili kroje z okolia. Ženy sa samé rozhovorili o minulosti, boli to zaujímavé príbehy, ktoré oživili túto časť a zaujali aj mladšiu generáciu.
Oživením tejto akcie bolo vystúpenie členiek amatérskej ľudovej ženskej skupiny Zvonárka, ktorá nám predviedla ľudové piesne nášho regiónu.
Estetické
cítenie pri príležitosti exkurzie do Strážok, kde pôsobil Ladislav
Mednyánszky |
-
Porozumieť estetickým princípom a ich aplikácii v umení. -
Analyzovať tvorbu Ladislava Mednyánszkeho v kontexte jeho života a doby. -
Rozvíjať vlastné estetické cítenie prostredníctvom praktických cvičení. |
Privítanie
a predstavenie cieľov seminára -
Stručné predstavenie programu a
cieľov seminára. -
Vysvetlenie, prečo je Ladislav
Mednyánszky dôležitý pre štúdium estetiky a umenia. Krátka
diskusia o estetickom cítení
|
Zhrnutie
seminára -
Zhrnutie hlavných bodov seminára. -
Význam estetického cítenia v umení
a každodennom živote. Otázky
a odpovede |