utorok 1. októbra 2024

Následné meranie Učíme sa inovatívne, vyhodnotenie

 

Projekt: Učíme sa inovatívne

Hodnotenie projektu s odstupom:

Zámerom predkladaného projektu bolo vytvorenie podmienok pre cieľovú skupinu, ktoré umožnia zlepšiť školskú úspešnosť žiakov vrátane žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Cieľovou skupinou sú - žiaci základných škôl vrátane žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ďalej aj „ŠVVP“);- pedagogickí a odborní zamestnanci základných škôl v zmysle platnej legislatívy .Projektom sme podporili rozvoj ich schopnosti efektívne sa učiť a zároveň formou učiteľskej  starostlivosti  pôsobiť na zlepšovanie ich študijných výsledkov, ich chápanie špecifických tém, ktoré v rámci štandardnej časovej dotácie v rámci formálneho vzdelávania nedokážu dostatočne efektívne "spracovať", čo následne spôsobuje neefektívne zvládanie závislých oblastí (učivo) daného predmetu či medzipredmetových závislostí.

Projekt  vytvoril podmienky aj pre rozvoj bádateľských zručnosti, nadobúdanie vedomostí a zručností prostredníctvom skúmania mimo školského vzdelávacieho systému a to najmä prostredníctvom individuálneho prístupu k jednotlivcom alebo menším skupinám študentov / žiakov, ktorým sa  lektori v rámci projektu venovali. Kľúčovým faktorom v školstve a v systéme vzdelávania je (žiakov) motivujúci a tvorivý učiteľ / lektor. Predkladaný projekt vychádzal zo spolupráce s pedagogickými zamestnancami pôsobiacimi v základných  školách, obsah projektu venoval pozornosť aj ich motivácií v podobe nadobúdania nových zručností či kompetencií. V tejto súvislosti  mal časť spolupracujúcich lektorov (v ostatnom čase pedagogických zamestnancov) možnosť zúčastniť sa kurzov či školení, ktoré sú investíciou jednak pre ich samých, ale tiež investíciou zúročovanou v rámci  ďalšej spolupráce, no pozitívne dopady sa prirodzene preniesli aj do  bežnej práce s deťmi v rámci formálneho vzdelávania v základnej škole.

Okrem vytvorenia podmienok bol využitý projekt aj pre motiváciu učiteľov zapájať sa do mimoškolských aktivít a to formou poskytnutia im možnosti absolvovania kurzu či vzdelávania, avšak výberom takého, ktoré  umožní plniť svoje poslanie lepšie a efektívnejšie. Základná škola je tesne prepojená s materskou školou, hlavne v predelementárnej pedagogike, ktorá nadväzuje na elementárne - primárne vzdelávanie. Je dôležité vedieť žiakom pomôcť aj pri prechode žiakom z materskej školy do základných škôl a tiež pri príprave napríklad zápisu do 1. ročníka, v spolupráci s ďalšími aktivitami, ktoré sú vhodné a potrebné v primárnom vzdelávaní a základnej škole.

Aj napriek tomu, že projekt Učíme inovatívne sme ukončili, pedagogickí zamestnanci v školách v ktorých prebiehal, využívajú aj naďalej metódy, ktoré  v rámci vzdelávania žiakov sa osvedčili. Projekt bol prínosom nie len pre žiakov, ale aj pre učiteľov, s ktorými i naďalej ako OZ Zvonkohra spolupracujeme.

Prikladáme aj pár fotiek, ktoré nám poslali, ako pracujú v školách, aby sprostredkovali žiakom čo najviac informácií, využívajú učitelia rôzne formy a metódy pri svojej práci; viď. fotodokumentáciu