utorok 1. októbra 2024

Následné meranie Učíme sa inovatívne, vyhodnotenie

 

Projekt: Učíme sa inovatívne

Hodnotenie projektu s odstupom:

Zámerom predkladaného projektu bolo vytvorenie podmienok pre cieľovú skupinu, ktoré umožnia zlepšiť školskú úspešnosť žiakov vrátane žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Cieľovou skupinou sú - žiaci základných škôl vrátane žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ďalej aj „ŠVVP“);- pedagogickí a odborní zamestnanci základných škôl v zmysle platnej legislatívy .Projektom sme podporili rozvoj ich schopnosti efektívne sa učiť a zároveň formou učiteľskej  starostlivosti  pôsobiť na zlepšovanie ich študijných výsledkov, ich chápanie špecifických tém, ktoré v rámci štandardnej časovej dotácie v rámci formálneho vzdelávania nedokážu dostatočne efektívne "spracovať", čo následne spôsobuje neefektívne zvládanie závislých oblastí (učivo) daného predmetu či medzipredmetových závislostí.

Projekt  vytvoril podmienky aj pre rozvoj bádateľských zručnosti, nadobúdanie vedomostí a zručností prostredníctvom skúmania mimo školského vzdelávacieho systému a to najmä prostredníctvom individuálneho prístupu k jednotlivcom alebo menším skupinám študentov / žiakov, ktorým sa  lektori v rámci projektu venovali. Kľúčovým faktorom v školstve a v systéme vzdelávania je (žiakov) motivujúci a tvorivý učiteľ / lektor. Predkladaný projekt vychádzal zo spolupráce s pedagogickými zamestnancami pôsobiacimi v základných  školách, obsah projektu venoval pozornosť aj ich motivácií v podobe nadobúdania nových zručností či kompetencií. V tejto súvislosti  mal časť spolupracujúcich lektorov (v ostatnom čase pedagogických zamestnancov) možnosť zúčastniť sa kurzov či školení, ktoré sú investíciou jednak pre ich samých, ale tiež investíciou zúročovanou v rámci  ďalšej spolupráce, no pozitívne dopady sa prirodzene preniesli aj do  bežnej práce s deťmi v rámci formálneho vzdelávania v základnej škole.

Okrem vytvorenia podmienok bol využitý projekt aj pre motiváciu učiteľov zapájať sa do mimoškolských aktivít a to formou poskytnutia im možnosti absolvovania kurzu či vzdelávania, avšak výberom takého, ktoré  umožní plniť svoje poslanie lepšie a efektívnejšie. Základná škola je tesne prepojená s materskou školou, hlavne v predelementárnej pedagogike, ktorá nadväzuje na elementárne - primárne vzdelávanie. Je dôležité vedieť žiakom pomôcť aj pri prechode žiakom z materskej školy do základných škôl a tiež pri príprave napríklad zápisu do 1. ročníka, v spolupráci s ďalšími aktivitami, ktoré sú vhodné a potrebné v primárnom vzdelávaní a základnej škole.

Aj napriek tomu, že projekt Učíme inovatívne sme ukončili, pedagogickí zamestnanci v školách v ktorých prebiehal, využívajú aj naďalej metódy, ktoré  v rámci vzdelávania žiakov sa osvedčili. Projekt bol prínosom nie len pre žiakov, ale aj pre učiteľov, s ktorými i naďalej ako OZ Zvonkohra spolupracujeme.

Prikladáme aj pár fotiek, ktoré nám poslali, ako pracujú v školách, aby sprostredkovali žiakom čo najviac informácií, využívajú učitelia rôzne formy a metódy pri svojej práci; viď. fotodokumentáciu




















 

pondelok 5. augusta 2024

Aktivity v projekte Edukačné aktivity zamerané na vzdelávanie detí, mládeže a dospelých prostredníctvom kultúrno-osvetových aktivít. Podujatie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.












8.7.2024

 od 16°° - do 19°°

Sociologické chápanie kultúry

Cieľ:

Priblížiť regionálne zvyky a kultúru dospelým, mládeže a deťom v oblasti Spiša pomocou literatúry, rozhovorov, prípadne ukážkou prác.

Cieľová skupina:

Mládež a dospelí, predpokladaný počet zúčastnených na worskhope  30

Obsah vzdelávania:

Dať možnosť staršej generácii pripomenúť si aké zvyky a život bol kedysi, čo zo zvykov zostalo, čo sa vytratilo alebo zmenilo na základe vývoja spoločnosti. Pri tejto príležitosti bola oslovená p. Uhlárova, ktorá udržiava v rodine tradičné zvyky.

Pomocou knihy, ktorú napísala Katarína Nádaská „Čím žila slovenská rodina.“   Porovnať zvyky pri narodení dieťaťa a tradičné zvyky, svadobné.

Metódy vzdelávania:

Rozhovory staršej generácie, predstavenie publikácie. „Čím žila slovenská rodina“, čítanie z knihy Lektori/realizačný tím vzdelávacej aktivity:

Túto aktivitu organizovala lektorka Rusnáková Dagmar, oslovená bola p. Uhlárová, ktorá v obci Žakovce v rámci rodiny udržiava zvyky svadobné, veľkonočné.



25. 6. 2024 a 26. 6. 2024

Od 15°° -  do 19°°  

Tradičná a regionálna kultúra, tvorivé dielne

Cieľ:

Využitie prírodného aj odpadového materiálu na výzdobu interiéru alebo len tak pre zábavu.

 

Cieľová skupina:

Rodičia s deťmi.

Počet - 30 účastníkov

 

Obsah vzdelávania:

Tvorba predmetov z prírodného a odpadového  materiálu.

Čítaním detskej literatúry predstaviť deťom tradície a remeslá, ako boli hrnčiarstvo, vyšívanie, paličkovanie, košikárstvo a  pod.

Na základe čítania si deti s rodičmi tvorili predmety z pripraveného materiálu, papier, hlina.

 

Metódy vzdelávania:

Čítanie z kníh, predstavenie materiálov, rozhovory a vysvetlenie postupov pri práci, praktická časť.

 

Lektori/realizačný tím vzdelávacej aktivity:

Rusnáková Dagmar, Alexandra Raffajová

 


15.7.2024

od 14°° - do 18°°

Vkus a estetické cítenie, workshop

Cieľ:

Ľudová slovesnosť v literatúre aj vo výtvarnom umení

 

Cieľová skupina:

Študenti a dospelí

 

Obsah vzdelávania:

Pri tvorbe ľudovej slovesnosti osloviť učiteľov. Ako si predstavuje ľudovú slovesnosť mladšia generácia.

Tvorba ornamentov, výzdoba krojov. Kroje v regiónoch.

Exkurzie do múzeí.

Počet prítomných – 25

 

Metódy vzdelávania:

Praktická časť – maľovanie, kreslenie, workshopy, exkurzie

 

Lektori/realizačný tím vzdelávacej aktivity:

Oslovení učitelia pod záštitou a lektorkou Rusnákovou Dagmar a Alexandrou Raffajovou

Pri tejto akcii sme využili možnosť návštevy múzea v Kežmarku, kde práve prebiehala  výstava pod názvom Nemci na Spiši.  Účastníci tejto akcie, ktoré sa pravidelne zúčastňujú týchto workhopov, mali možnosť  prezrieť si dobové oblečenie, zvyky a mnoho iných zaujímavostí z minulosti v meste Kežmarok.

Táto akcia bola ukončená výstavou prác žiakov aj krojovaných bábik, ktoré nám zapožičali členky Únie žien v Kežmarku, ktoré nám priblížili kroje z okolia. Ženy sa samé rozhovorili o minulosti, boli to zaujímavé príbehy, ktoré  oživili túto časť a zaujali aj mladšiu generáciu.

Oživením  tejto akcie bolo vystúpenie členiek amatérskej ľudovej ženskej skupiny Zvonárka, ktorá nám predviedla ľudové piesne nášho regiónu.

Estetické cítenie pri príležitosti exkurzie do Strážok, kde pôsobil Ladislav Mednyánszky

-        Porozumieť estetickým princípom a ich aplikácii v umení.

-        Analyzovať tvorbu Ladislava Mednyánszkeho v kontexte jeho života a doby.

-        Rozvíjať vlastné estetické cítenie prostredníctvom praktických cvičení.


Privítanie a predstavenie cieľov seminára

-        Stručné predstavenie programu a cieľov seminára.

-        Vysvetlenie, prečo je Ladislav Mednyánszky dôležitý pre štúdium estetiky a umenia.

Krátka diskusia o estetickom cítení


Život a tvorba Ladislava Mednyánszkeho

-        Biografický prehľad: Kto bol Ladislav Mednyánszky?

-        Prehľad jeho tvorby: hlavné obdobia, štýly, témy a techniky.

-        Vzťah Mednyánszkeho k Strážkam a jeho umelecký prínos.

Analýza umeleckých diel

-        Skupinová práca: Každá skupina dostane reprodukcie významných diel Mednyánszkeho.

-        Diskusia o použitých technikách, kompozícii a estetickom vyjadrení.

-        Krátka prezentácia výsledkov analýzy jednotlivých skupín.


Otázky pre účastníkov: Čo znamená estetika? Ako vnímate krásu v umení a prírode?

Zhrnutie seminára

-        Zhrnutie hlavných bodov seminára.

-        Význam estetického cítenia v umení a každodennom živote.

Otázky a odpovede


Priestor pre otázky študentov a diskusiu o ďalších témach spojených s estetikou a umením.