štvrtok 12. októbra 2023
streda 30. augusta 2023
Projekt Učíme sa digitálne
Konkrétnym cieľom projektu je Zlepšenie digitálnych zručností a inklúzie znevýhodnených jednotlivcov do digitálneho trhu.
Projekt prebieha v obci Ľubica okres
Kežmarok v rómskej osade, kde žijú obyvatelia znevýhodnených skupín.
V rámci projektu pomocou aktivít administratívnych
kapacít lektorov, asistentov, inštruktorov, metodikov vzdelávame účastníkov
v rámci digitálnych technológií, rozvíjame ich digitálnu gramotnosť
a bezpečnosť, pripravujeme na život s internetom znevýhodnenú skupinu
účastníkov z rómskej osady v Ľubici, ktorí majú zdravotné
znevýhodnenie a pochádzajú zo sociálne znevýhodneného prostredia.
Účastníci projektu sa vzdelávajú osobne
formou stretnutí, ale aj online. Zároveň vytvárame metodický materiál na prácu
s touto skupinou tak, aby sa dal využiť aj v budúcnosti. Stretnutia
s účastníkmi projektu sa konajú v učebni a priestoroch OZ
Zvonkohra.
Počítačová gramotnosť sa dnes stáva stále dôležitejšou v rôznych oblastiach
života. Osobné počítače by sme vo všeobecnosti mohli charakterizovať ako
zariadenia na spracovanie informácií. Tieto kurzy a programy učenia
pomáhajú školiacim sa orientovať v počítačových programoch. Vďaka týmto
jednoduchým programom sa učia pracovať so softvérom, prezentáciami, textovými
dokumentmi a objavujú ďalšie možnosti počítačového mechanizmu.
Pomáhame hlavne tým, ktorí majú snahu sa ďalej vzdelávať a posúvať
v tejto oblasti. Snažíme sa im
pomáhať, poradiť, nasmerovať ich na ten správny zdroj informácií,
napríklad pri hľadaní práce na trhu, písaní žiadosti do práce, tvorbe
motivačných listov, písaní štruktúrovaného životopisu a pod.
Účastník projektu bude vedieť pracovať s web vyhľadávačom, dokáže sa orientovať
vo vyhľadaných informáciách. Dôraz kladieme na využívanie elektronickej pošty,
na možnosti vyhľadávania informácií na internete, používaní informácií z internetu,
zvládnutie komunikácie pomocou elektronickej pošty, prácu s dokumentmi
a súbormi.
Projekt Učíme sa digitálne
Tento projekt sa realizuje vďaka podpore Európskej
únie a Operačného programu Integrácia vzdelávania spolufinancovaný
Európskym fondom regionálneho rozvoja.
Výška poskytnutého príspevku je 53755,52 eur. Celková
dĺžka realizácie aktivít projektu je 13 mesiacov. Začiatok realizácie december
2022, koniec december 2023.
Hlavným cieľom projektu je rozvoj digitálnych
zručností, zjednodušeného prístupu k internetu, informáciám a službám
VS ako aj rozvoj participácie na digitálnom trhu pre znevýhodnené skupiny. Konkrétnym cieľom projektu je Zlepšenie
digitálnych zručností a inklúzie znevýhodnených jednotlivcov do
digitálneho trhu. Účastníci projektu
rozvíjajú svoje digitálne zručnosti, učia sa orientovať na digitálnom trhu, aby
sa posunuli ďalej a aj takto sa vymanili zo znevýhodnenej skupiny.
Projekt prebieha v obci Ľubica okres Kežmarok
v rómskej osade, kde žijú obyvatelia znevýhodnených skupín.
pondelok 8. mája 2023
Tvorivý víkend v Košiciach
V dňoch 6. a 7. mája sme sa zúčastnili tvorivého víkendu v Košiciach, kde sme absolvovali 4 tvorivé dielne. Vyrábali sme šperk z mozaiky, naučili sme sa miešať správne farby a nakresliť kvet, batikovali sme hodvábnu šatku a plstili brošne suchou a mokrou technikou. Všetky techniky využijeme vo svojej ďalšej praxi ako učitelia, lektori v rámci výtvarnej výchovy, estetickej výchovy a tiež ako výtvarné techniky vo svojej mimopracovnej praxi, kde môžeme vyrábať krásne veci. Lektorky kurzov pani Darinka Kopková a Karinka Mikulášová z Košíc nás previedli svojim ateliérom a porozprávali aj o iných aktivitách, ktoré boli a sú pre nás zaujímavé a ponúkli nám ďalšie cesty v sebarozvoji. Mohli sme sa zúčastniť Dní mesta Košíc a remeselníckych trhov. Na aktivitách sme sa podieľali aj s Okresnou organizáciou Únie žien v Kežmarku a stretnutia v Košiciach sa zúčastnili aj členky Únie žien v okrese Kežmarok z Kežmarku, Veľkej Lomnice, Žakoviec. Ďakujeme za spoločný krásne prežitý tvorivý čas.
piatok 14. apríla 2023
Vyhodnotenie projektu Ministerstvo školstva, vedy , výskumu a športu SR Európsky fond regionálneho rozvoja
Učíme sa inovatívne
Na projekte sme začali pracovať v novembri 2020 – bola sťažená situácia z dôvodu vyhlásenia pandémie. Pracovať začali 4 lektori, ktorí pracovali on-line. Po uvoľňovaní situácie začali pracovať ďalší lektori. Počet pedagogických zamestnancov, ktorí pracovali ako lektori bolo 17. Pripravovali aktivity pre svojich žiakov v rámci zlepšenia zručnosti a zvyšovania gramotnosti zamerané na zvýšenie matematických, prírodovedných, environmentálnych, technických, jazykových a IKT zručností a finančnej gramotnosti. Počet aktivít v projekte – 1240. Počet informačných aktivít – 6. Počet škôl zapojených do projektu – 6 : ZŠ Ľubica, ZŠ Poprad Jarná, ZŠ Krížová Ves, ZŠ Jánovce, ZŠ Žakovce, ZŠ Rudňany. Počet školiacich aktivít pre pedagogických zamestnancov – 6: Etwinning a jeho výhody pre inovatívneho učiteľa, Práca s programom canva , Ako učiť finančnú gramotnosť , Workshop Hlava plná nápadov a on-line kurz – tvorivé dielne, Tvorivé dielne v Košiciach realizované v roku 2022, Tvorivé dielne v Košiciach realizované v roku 2023.Z projektu boli financované: učebné pomôcky – pracovné zošity podľa výberu lektorov, prezenčné materiály, technické pomôcky, interaktívne divadlo. Lektori pracovali so žiakmi aj v exteriéri – pripravovali a realizovali výlety za históriou, turistické vychádzky k poznávanie prírody, exkurzie do knižníc, múzeí, galérií, divadiel, botanických a zoologických záhrad. Zrealizované boli 2 súťaže pre žiakov – v maľovaní, kreslení, grafike, fotografií. Hodnotenie súťaží prebehlo v januári 2022 a februári 2023. OZ Zvonkohra pripravilo pre lektorov slávnostné ukončenie projektu – 9.2.2023. Z hodnotenia lektorov: Učitelia zisťujú počas bežných hodín a zaznamenávajú zlepšenie po stránke odbúrania blokov z predchádzajúceho strachu čítania pred celou triedou. Žiaci sa v rámci projektu Učíme sa inovatívne stretávali sa po vyučovaní a čas bol venovaný upevneniu učiva, ktoré nestihli, alebo nepochopili počas vyučovania. Projekt bol prínosom aj tým, že sme získali nový materiál – Hravé pracovné zošity na podporu učenia a tvorivosti. Naučili sa základným pravidlám spolupráce v skupine, rešpektovať práva druhých, na vyučovaní boli aktívnejší. Zlepšovali študijné výsledky. Najväčším kladom je to, že všetci sa naučili čítať a počítať. Pracovali s kartičkami, kockami, s tabletmi, tvorili projekt, zábavnými úlohami, detskými časopismi, interaktívnymi cvičenia sa zlepšovali v čítaní a počítaní. Vzdelávacia časť bola zameraná na upevnenie poznatkov. V práci boli žiaci svedomití a usilovní. Rozvoj zručností bol zameraní na rozvoj fantázie, obratnosti, poznávania, spolupatričnosti a socializácie. Prebiehalo to buď hravou formou, vedomostnou súťažou, tvorbou projektu, pravidelným testovaním sa na počítači v programe ALF, alebo zlepšovaním čitateľskej gramotnosti. Boli to žiaci, ktorí sú zo sociálne znevýhodneného prostredia a tu zlyháva motivácia a pomoc zo strany rodiny. To, aby sa takíto žiaci vzdelávali, potrebujú veľa trpezlivosti, sily, pravidelného opakovania a správneho vzoru. Na hodinách sme si hlavne zopakovali učivo a doučili sa to, čomu žiaci nerozumeli, alebo mali s učivom problém. Žiaci v primárnom vzdelávaní sa počas tohto vzdelávania zlepšili v čítaní, písaní aj matematike, každý žiak nadobudol zručnosti, ktoré mu robili problémy. Hravou formou, pomocou kartičiek, počítača si zlepšovali zručnosti vo vzdelávaní. V prvom rade tento projekt zlepšil atmosféru v triede a prispel k lepšiemu fungovaniu interpersonálnych vzťahov. Žiaci mali možnosť kreatívne prejaviť svoje vlohy a talent, zlepšili si zručnosti v anglickom jazyku. Ako najväčší prínos tohto projektu považujeme fakt, že dal priestor venovať sa aj žiakom s poruchami učenia, ktoré sa v priebehu projektu markantne eliminovali a slabý žiak mal možnosť napredovať rovnakým tempom so svojimi rovesníkmi. Učiteľom to dalo viac priestoru venovať sa takýmto žiakom a vidieť ich zlepšenie v priebehu normálnych hodín. Ďalšou prioritou, ktorú projekt naplnil, bolo vziať ich na spoločenské aktivity a vychádzky do prírody, čo už aj v priebehu COVIDu zabudli a tak budovať ich imunitu a pohybovú zdatnosť. Malo by byť viac takýchto projektov, ktoré dávajú flexibilitu aktivít, aby nadväzovali na potreby vyučovania počas roka a vedeli aktuálne reagovať na potreby žiakov. U žiakov sa výrazne zlepšila slovná zásoba, na hodinách reagovali pohotovejšie a vytvorili si pozitívny vzťah k učeniu sa cudzieho jazyka. Pomocou projektu zdokonaľujeme inovatívne metódy a prístupy na hodinách matematiky. Využitie metód brainstormingu, problémové vyučovanie, kooperatívne vyučovanie, didaktické hry a využitie IKT. Projekt nám ukázal, že pri využití moderných technológií vo výučbe stúpa motivácia, angažovanosť žiakov v jednotlivých úlohách, čo malo za dôsledok zvýšenia vedomostí a zručností u žiakov, ktorý boli v projekte aktívne zapojení. V projekte sme využili tieto metódy a formy vzdelávania: Kahoot, Quzizz, Active inspire, skupinová práca (výučbové kartičky, projekty, využitie internetu ako zdroj geografických údajov. Poďakovania niektorých lektorov: Ďakujem za tento projekt, že pomocou tohto projektu som mohla pomôcť deťom vo vzdelávaní. (Mgr. Anna Andrášová) Celkovo hodnotím projekt ako úspešný a nápomocný hlavne žiakom, ktorí pochádzajú z MRK. (Mgr. Antónia Rovderová) Určite do budúcna by som si želala, aby projekt pokračoval, pretože je to jediný projekt, v ktorom sme sa mohli realizovať.. Projekt OZ Zvonkohra Učíme sa inovatívne bol prínosom vo všetkých oblastiach rozvoja osobnosti žiakov, nielen pre žiakov, ale aj pre učiteľov. (Mgr. Lenka Čech Budzová) Určite by som sa do podobného projektu zapojila znova. (Mgr. Mária Danišovská)