pondelok 5. augusta 2024

Aktivity v projekte Edukačné aktivity zamerané na vzdelávanie detí, mládeže a dospelých prostredníctvom kultúrno-osvetových aktivít. Podujatie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.












8.7.2024

 od 16°° - do 19°°

Sociologické chápanie kultúry

Cieľ:

Priblížiť regionálne zvyky a kultúru dospelým, mládeže a deťom v oblasti Spiša pomocou literatúry, rozhovorov, prípadne ukážkou prác.

Cieľová skupina:

Mládež a dospelí, predpokladaný počet zúčastnených na worskhope  30

Obsah vzdelávania:

Dať možnosť staršej generácii pripomenúť si aké zvyky a život bol kedysi, čo zo zvykov zostalo, čo sa vytratilo alebo zmenilo na základe vývoja spoločnosti. Pri tejto príležitosti bola oslovená p. Uhlárova, ktorá udržiava v rodine tradičné zvyky.

Pomocou knihy, ktorú napísala Katarína Nádaská „Čím žila slovenská rodina.“   Porovnať zvyky pri narodení dieťaťa a tradičné zvyky, svadobné.

Metódy vzdelávania:

Rozhovory staršej generácie, predstavenie publikácie. „Čím žila slovenská rodina“, čítanie z knihy Lektori/realizačný tím vzdelávacej aktivity:

Túto aktivitu organizovala lektorka Rusnáková Dagmar, oslovená bola p. Uhlárová, ktorá v obci Žakovce v rámci rodiny udržiava zvyky svadobné, veľkonočné.



25. 6. 2024 a 26. 6. 2024

Od 15°° -  do 19°°  

Tradičná a regionálna kultúra, tvorivé dielne

Cieľ:

Využitie prírodného aj odpadového materiálu na výzdobu interiéru alebo len tak pre zábavu.

 

Cieľová skupina:

Rodičia s deťmi.

Počet - 30 účastníkov

 

Obsah vzdelávania:

Tvorba predmetov z prírodného a odpadového  materiálu.

Čítaním detskej literatúry predstaviť deťom tradície a remeslá, ako boli hrnčiarstvo, vyšívanie, paličkovanie, košikárstvo a  pod.

Na základe čítania si deti s rodičmi tvorili predmety z pripraveného materiálu, papier, hlina.

 

Metódy vzdelávania:

Čítanie z kníh, predstavenie materiálov, rozhovory a vysvetlenie postupov pri práci, praktická časť.

 

Lektori/realizačný tím vzdelávacej aktivity:

Rusnáková Dagmar, Alexandra Raffajová

 


15.7.2024

od 14°° - do 18°°

Vkus a estetické cítenie, workshop

Cieľ:

Ľudová slovesnosť v literatúre aj vo výtvarnom umení

 

Cieľová skupina:

Študenti a dospelí

 

Obsah vzdelávania:

Pri tvorbe ľudovej slovesnosti osloviť učiteľov. Ako si predstavuje ľudovú slovesnosť mladšia generácia.

Tvorba ornamentov, výzdoba krojov. Kroje v regiónoch.

Exkurzie do múzeí.

Počet prítomných – 25

 

Metódy vzdelávania:

Praktická časť – maľovanie, kreslenie, workshopy, exkurzie

 

Lektori/realizačný tím vzdelávacej aktivity:

Oslovení učitelia pod záštitou a lektorkou Rusnákovou Dagmar a Alexandrou Raffajovou

Pri tejto akcii sme využili možnosť návštevy múzea v Kežmarku, kde práve prebiehala  výstava pod názvom Nemci na Spiši.  Účastníci tejto akcie, ktoré sa pravidelne zúčastňujú týchto workhopov, mali možnosť  prezrieť si dobové oblečenie, zvyky a mnoho iných zaujímavostí z minulosti v meste Kežmarok.

Táto akcia bola ukončená výstavou prác žiakov aj krojovaných bábik, ktoré nám zapožičali členky Únie žien v Kežmarku, ktoré nám priblížili kroje z okolia. Ženy sa samé rozhovorili o minulosti, boli to zaujímavé príbehy, ktoré  oživili túto časť a zaujali aj mladšiu generáciu.

Oživením  tejto akcie bolo vystúpenie členiek amatérskej ľudovej ženskej skupiny Zvonárka, ktorá nám predviedla ľudové piesne nášho regiónu.

Estetické cítenie pri príležitosti exkurzie do Strážok, kde pôsobil Ladislav Mednyánszky

-        Porozumieť estetickým princípom a ich aplikácii v umení.

-        Analyzovať tvorbu Ladislava Mednyánszkeho v kontexte jeho života a doby.

-        Rozvíjať vlastné estetické cítenie prostredníctvom praktických cvičení.


Privítanie a predstavenie cieľov seminára

-        Stručné predstavenie programu a cieľov seminára.

-        Vysvetlenie, prečo je Ladislav Mednyánszky dôležitý pre štúdium estetiky a umenia.

Krátka diskusia o estetickom cítení


Život a tvorba Ladislava Mednyánszkeho

-        Biografický prehľad: Kto bol Ladislav Mednyánszky?

-        Prehľad jeho tvorby: hlavné obdobia, štýly, témy a techniky.

-        Vzťah Mednyánszkeho k Strážkam a jeho umelecký prínos.

Analýza umeleckých diel

-        Skupinová práca: Každá skupina dostane reprodukcie významných diel Mednyánszkeho.

-        Diskusia o použitých technikách, kompozícii a estetickom vyjadrení.

-        Krátka prezentácia výsledkov analýzy jednotlivých skupín.


Otázky pre účastníkov: Čo znamená estetika? Ako vnímate krásu v umení a prírode?

Zhrnutie seminára

-        Zhrnutie hlavných bodov seminára.

-        Význam estetického cítenia v umení a každodennom živote.

Otázky a odpovede


Priestor pre otázky študentov a diskusiu o ďalších témach spojených s estetikou a umením.

















































streda 5. júna 2024

Aktivity v projekte Edukačné aktivity zamerané na vzdelávanie detí, mládeže a dospelých prostredníctvom kultúrnoosvetových aktivít.

                                        Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia


Dejiny umenia a umeleckých remesiel a filozofia umenia a kultúry pri príležitosti exkurzie na zámok Betliar

-        Porozumieť stavebnému štýlu zámku Betliar.

-        Diskutovať o dejinách umenia a umeleckých remesiel s dôrazom na konkrétny sloh.

-        Analyzovať historický a kultúrny význam zámku Betliar a jeho umeleckých zbierok.


Privítanie a predstavenie cieľov seminára

-        Stručné predstavenie programu a cieľov seminára.

-        Vysvetlenie, prečo je zámok Betliar významný z hľadiska dejín umenia a kultúry.

Krátka diskusia o očakávaniach

-        Otázky pre účastníci: Čo viete o zámku Betliar? Aké umelecké a kultúrne prvky očakávate, že uvidíte?

História a vývoj zámku Betliar.

-        Architektonické prvky a charakteristiky konkrétneho stavebného slohu.

-        Vplyvy a inšpirácie pri stavbe zámku.

Skupinová práca a analýza

-        Diskusia o použitých stavebných technikách, materiáloch a estetických princípoch.

Prehliadka zámku Betliar

-        Historický prehľad zámku Betliar.

-        Prehliadka architektonických prvkov a umeleckých zbierok.

-        Diskusia o historickom a kultúrnom význame jednotlivých exponátov.

Diskusia na mieste

-        Otázky a odpovede na mieste prehliadky.

-        Diskusia o videných dielach a ich estetických a filozofických aspektoch.


Záverečná diskusia a hodnotenie

-        Každý účastník alebo skupina účastníkov krátko predstaví svoje zistenia a reflexie z exkurzie.

-        Diskusia o vplyve návštevy na ich porozumenie umenia a kultúry.


Dejiny výtvarného umenia, umeleckých remesiel a filozofia umeleckej kultúry pri zameraní sa na impresionistické vnímanie

-        Porozumieť základným princípom impresionizmu.

-        Analyzovať vplyv impresionistickej filozofie na výtvarné umenie.

-        Vytvoriť vlastné umelecké dielo inšpirované impresionizmom.


Privítanie a predstavenie cieľov seminára

-        Stručné predstavenie programu a cieľov seminára.

-        Rozdelenie študentov do skupín pre skupinové aktivity.

Úvodná diskusia o impresionizme

-        Otázky pre účastníci: Čo viete o impresionizme? Poznáte nejakých impresionistických maliarov?




      Spoločné hodnotenie a záverečné zhrnutie 

Dokončovanie umeleckých diel

-        Účastníci dokončujú svoje umelecké diela, pridávajú detaily a finalizujú kompozície.

Záverečná prezentácia a hodnotenie

-        Každý účastník krátko predstaví svoje dielo a vysvetlí, akým spôsobom sa inšpiroval impresionistickou filozofiou a technikami.

Spoločné hodnotenie a diskusia o procese tvorby a výsledkoch.seminára.

Prehľad o impresionizmu

-        Vznik impresionizmu: historický a sociálny kontext.

-        Hlavné charakteristiky impresionizmu: techniky, témy, farebná paleta.

-        Významní impresionistickí umelci: Claude Monet, Pierre-Auguste Renoir, Edgar Degas, Camille Pissarro, ...

Diskusia a analýza umeleckých diel

-        Skupinová práca: Každá skupina dostane reprodukcie významných impresionistických diel.

-        Analýza diel: Účastníci diskutujú o technikách, použití farieb a svetla, kompozícii a témach diel.

Filozofické aspekty impresionizmu

-        Filozofické východiská impresionizmu: subjektivita vnímania, okamih a dojem, vzťah k prírode.

-        Vplyv impresionizmu na moderné umenie: postimpresionizmus, fauvizmus, expresionizmus,...

Diskusia a prípadové štúdie

-        Skupinová práca: Účastníci analyzujú filozofické otázky na príkladoch konkrétnych umeleckých diel a projektov.

-        Prezentácia výsledkov a diskusia.

 

Praktický workshop - Maľba v štýle impresionizmu

Úvod do techník impresionistickej maľby

-        Predstavenie techník používaných impresionistami: bodkovanie, krátke ťahy štetcom, vrstvenie farieb, práca so svetlom.

Praktická ukážka

-        Inštruktor predvedie techniky na vytvorenie jednoduchého impresionistického obrazu.